Preskoči na glavni sadržaj

Željko Primorac: Ako obitelj može biti sve, onda je obitelj –ništa!

Rijetko koja tema u današnjoj Hrvatskoj, izuzev tema iz Drugog svjetskog rata i poraća, podjeli i naelektrizira javno mnijenje u Hrvatskoj kao rasprave o zakonskoj definiciji braka, obitelji te općenito o seksualnosti. Štoviše, čini se kako će u budućnosti upravo ove teme preuzeti primat u polarizaciji društva u odnosu na teme iz vremena Drugog svjetskog rata i poraća.

Prije nego se osvrnem na posljednja događanja u vezi s prvim nacrtima obiteljskog zakona koji se pojavio u javnosti treba kazati kako je i posljednja kampanja oko zakonske definicije braka pa i ova u vezi s zakonskom definicijom obitelji iznjedrila cijeli novi spektar udruga i inicijativa civilnog društva koje su, mada mnogi tvrde suprotno, izuzetno doprinijele demokratizaciji javnih rasprava i dijaloga oko bitnih zakonskih i ustavnih rješenja.
Također, u Hrvatskoj se već počelo stvarati negativno mišljenje prema cijelom sektoru civilnih, nevladinih,  udruga kao produženoj ruci lijevih političkih stranaka. Ne bez razloga, jer nerijetko su se čelnici udruga civilnog društva, stasalih koncem devedesetih godina prošlog i početkom ovog stoljeća, poput Gonga, TIH-a, Kuće ljudskih prava, Centra za mir i Kontre znali eksponirati u raznim političkim inicijativama. U očima javnosti tako je nestala tanka granica između nevladina i provladina djelovanja.
Onda su u Hrvatskoj na dnevni red došle i teme za koje smo mislili kako se njima bave samo na Zapadu. Rodne ideologije, prava homoseksualaca, seksualni odgoj i na koncu definicija braka i obitelji. Kada smo mislili kako je nevladin sektor rezerviran samo za lijeve udruge i inicijative pojavila se Udruga u ime obitelji. I ma šta tko mislio o Željki Markić i njenom djelovanju pojavom ove udruge u sektoru nevladinih organizacija civilnog društva Hrvatska je konačno dobila ravnotežu i u ovom segmentu javnog života. Hrvati su konačno u javnim raspravama mogli vidjeti ravnopravnu razmjenu argumenata i jednog i drugog ideološkog i svjetonazorskog pola. Štoviše, navedena udruga i sve ostale koje su djelovali u sinergiji s njom pokazale su se izuzetno uspješnima u artikuliranju svojih stavova i animiranju javnosti. Stoga, slobodno možemo kazati kako je Udruga u ime obitelji učinila veliku uslugu demokratizaciji javnog prostora u RH.
Vratimo se na trenutak na nacrt novog zakona o obitelji koji je, kao i mnogi prije njega, misteriozno osvanuo u medijima i prije nego je dobio bilo kakav jasan okvir. Štoviše, nije se pojavio cijeli zakon već samo njegovi najinteresantniji dijelovi, poput onog o zakonskoj definiciji obitelji. Ne treba posebno podsjećati kako je sama najava definiranja obitelji u zakonu izazvala pravu histeriju u još jednom sektoru koji vapi za pluralizmom – u medijima.
Ne ulazeći u raspravu o tome jesu li muž i žena bez djece obitelj, je li samohrana majka s djetetom obitelj, je li samohrani otac s djetetom obitelj te je su li baka i djed s djetetom obitelj, a ni u razne druge kombinacije, osvrnuo bih se na trenutak samo na izjavu SDP-ove veteranke Milanke Opačić. Naime, Opačić je dala izjavu koja u jednoj rečenici sublimira čitavi spektar argumenta lijevih političkih i svjetonazorskih inicijativa. Opačić tako kaže kako je nedopustivo da se u novom zakonu obitelj definira jer Zapad odavno izbjegava definiciju obitelji.
Kao prvo, pisati obiteljski zakon, a ne definirati obitelj isto je kao raditi kuću bez temelja počevši od krova. Drugo, prepustiti slobodnoj zakonskoj interpretaciji pojam obitelji znači zakonski uništiti instituciju obitelji, jer ukoliko je obitelj sve, onda obitelj nije ništa. Treće, obitelj je osnovna jedinica društva, igrati se na ovakav način, slobodnim interpretacijama institucije obitelji znači igrati se i samim temeljim društva.
Povijesno gledano hrvatska nacionalna misao i jezik preživjeli su upravo u čvrstim okvirima tradicionalne obitelji. Svaki put kada bi bili ugroženi oni su se povlačili i nastavili živjeti u okvirima obiteljskih zajednica. Mada će mnogi naše društvo zbog toga nazivati plemenskim, zahvaljujući upravo takvim okvirima, obitelji i plemena, nismo iščezli s karte naroda svijeta kao što je bio slučaj s mnogim drugim narodima tokom povijesti. Stoga, rasprava o obiteljskom zakonu nije samo rasprava o paušalnim činovničkim rješenjima pojedinih zakonskih akata već rasprava o temeljima ovog društva i njegovoj budućnosti.       
Željko Primorac
Izvor: hrsvijet.net

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Porijeklo Primoraca (analiza kroz povijest)

Tihaljina za vrijeme Turskog Carstva Do 1878. godine Tihaljina je ostala u sastavu Turskog Carstva, puna četiri stoljeća. Hercegovački je sandžak osnovan 1470. godine sa sjedištem u Foči. Tihaljina je pripadala nahiji Imota, koja je prvo pripadala Fočanskom kadiluku, pa Mostarskom kadiluku i od šezdesetih godina XVI. stoljeća Imotskom kadiluku koji su tvorile nahije: Imota, Duvno, Buško blato, Ljubuški, Posušje, Gorska župa(sa sjedištem u Vrgorcu), Fragustin(Gornje primorje) i Primorje (Donje primorje sa sjedištem u Makarskoj). Pred strahom od Turaka mnogi su kršćani bježali iz područja koja su Turci nastojali zauzeti. Prvi veliki progon katolika potječe iz vremena od 1516. do 1526. godine, rušene su crkve i samostani, proganjani katolički vjernici, kada je veliki broj katolika prešao na islam. U Tihaljini stoljećima je bilo skromno i siromašno. Budući da kršćani nisu smjeli graditi zidane kuće, niti ih pločom pokrivati, stanovali su u kolibama pravljenim od pruća i blat...

PARTIZAN FRANJO GADŽE NAREDIO DA SE UBACE BOMBE U JAMU PUNU LJUDI KOD SELA KAŠČE – LJUBUŠKI

Tekst je u cijelosti prenesen sa  komunistickizlocini.net Kašče – Ljubuški Selo Kašče kod Ljubuškog Jama u Kašču – Ljubuški Naime, poznati hercegovački franjevac i pisac fra Janko Bubalo u svojoj knjizi Apokaliptični dani (Zagreb, Matica hrvatska, 1992., str. 197. – 198.) piše sljedeće: »…u selu Kašču šipovačke župe, u jednoj jami, našlo se petnaestak ljudi, koji su se – nevini i samo od straha – kraće ili dulje vremena sakrivali oko svojih kuća. Iako se svatko svakoga bojao, njih je zajednička nevolja ipak zbližavala i vezala, pa su se s vremenom svi našli u toj kraškoj jami ne znajući možda ni sami što su od toga očekivali. Međutim, svaki je kraj (kao i sada!) imao svojih izdajnika-doušnika, koji su – uza sav oprez – ipak doznali da se u toj jami netko sakriva. Hrana im je dostavljana na jedan upravo tajanstven način! Tako da – iako su im često zasjedali – nisu nikada uhvatili nekoga od dostavljača. Za hvatanje ili likvidiranje te skupine bio je zadužen zločinac...

OTIŠAO JE JOŠ JEDAN OD NAS: NEDILJKO NEDO VEGAR 1952 – 2014

U mro je pripadnik ratne 4. Gardijske brigade i bojne Zrinski Frankopan, Nediljko Vegar Da, otišao je još jedan od nas. Naš suborac, prijatelj, učitelj... Naš "rod" "...  Bio je Nedo „rod“ svih branitelja i domoljuba. Takva nesebičnost i ljubav za Hrvatsku se rijetko viđa. Bio je naša moralna vertikala! Nadahnuće! Nediljko Vegar je za sudjelovanje u Domovinskom ratu dobio nekoliko odličja, među ostalima i Red Nikole Šubića Zrinskog za iskazanu hrabrost u borbi i višestruko ranjavanje, a  2005. godine umirovljen u činu pukovnika Hrvatske vojske. Nismo mi pred Nedom stajali u pozor zato što je on imao visoki časnički čin. Nedo je  uostalom čin rijetko nosio na odori (a bio je vrhunski časnik i vojnik), nego jednostavno zato što je on bio NEDO VEGAR, sinonim žrtve i borbe za Hrvatsku! Njegovo ime i pojava je značila puno, puno više od bilo kojeg čina i funkcije. Čovjek koji je svojim životom svjedočio kako se voli svoja domovina. Cijeli njegov život je borb...